در مصاحبه با اسکار آتادرو: تجاربی از مبارزات هــمـ ـجنــ ـســ ـگرایان در فیلیپین

به نقل از: نشریه مـ ـاهـــ ــا
لینک به منیع          

مصاحبه با اسکار آتادرو (Oscar Atadero)

یکی از فعالان حقوق هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در فيلیپین

فيلیپین یک کشور مذهبی (مسیحی کاتولیک) است. نفوذ مذهب در جامعه فيلیپین و برگزاری مراسم مذهبی آنجا، سینه زنی ها و مراسم مذهبی در کشور خود ما را تداعی می کند. هــمـــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان این کشور تقریبآ همزمان با هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان ایران شروع به فعالیت کردند، با این تفاوت که اولین جرقه فعالیت ایرانیان در خارج زده شد، اما فيلیپینی ها در داخل کشورشان اینکار را کردند. شرایط هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان فيلیپین ایده آل نیست؛ اما حال و روزگار بسیار بهتری از ما هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان ایران دارند.

برای آشنایی با تجارب، دستاوردها و مبارزات آنان، پای صحبت یک هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرای فعال فيلیپینی نشستیم که با هم می خوانیم.

این مصاحبه از راه دور و از طریق ایمیل انجام گرفته است- مـ ــاهـــ ــا

مـ ــاهـــ ــا: لطفا ابتدا خود را معرفی کنید.

اسکار: من اسکار آتادرو (Oscar Atadero)، 42 ساله هستم و از سال 1993 (حدود 12 سال قبل) با سازمان مترقی مدافع هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان فيلیپین به نام ‹‹ پرو گـــ ــی فيلیپین›› (ProGayPhilippine) که در سال 1993 تشکیل شد، کار می کنم.

مـ ــاهـــ ــا: چطور شد که به فعالیت کشیده شدید، یعنی تحت تاثیر چه عواملی وارد فعالیت برای کسب حقوق هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان شدید؟

اسکار: من در محیطی رشد کردم که در آن هیچ جا و مکان و امکانی برای کسانی مثل من که احساس تنهایی و انزوا می کردیم و یا مورد سو استفاده قرار می گرفتیم، وجود نداشت. قبل از آن، من از همان سال 1981 برای حقوق گروه های روستایی، ماهیگـــیران و حاشیه نشینان شهری فعالیت می کردم و در حرکات و تجمعات اعتراضی گروه های مختلف حول مسائلی همچون مخالفت با پایگاه های نظامی خارجی (در کشور)، اخراج افراد بی زمین از مزارع و… شرکت می کردم. در جریان فعالیت هایم، این سئوال را برای خود مطرح کردم که چرا من برای منافع و آزادی گروه های دیگر زور می زنم، اما برای هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان کاری انجام نمی دهم؟!
در سال 1993 سعی کردم وارد یک گروه متعلق به هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان مــرد شده و با آنها فعالیت کنم، اما متوجه شدم که آن گروه صرفا یک جمع مخصوص گـــ ــی های طبقات مرفه بود که فقط به طرح مسائل هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان و صحبت درباره آن علاقمند بودند و به مسائل مهم دیگری همچون فقر در جامعه توجهی نشان نمی داد. یک روز در صف تظاهرات بر علیه قیمت نفت بود که با گروهی از هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان آشنا شدم که افراد همین گروه ‹‹پرو گـــ ــی›› بودند. از این موضوع که هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان فقیر متشکل شده اند، و نه تنها برای حقوق هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان، بلکه برای عدالت در همه مسائل اجتماعی وارد فعالیت شده اند، خیلی ذوق زده شدم. به همین دلیل به گروه آنها ملحق شدم و تا حالا هم با آنها کار می کنم.
در شروع فعالیت برای حقوق هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان، در ابتدا تحت تاثیر فرد یا گروهی نبودم و فقط حس درونی ام بود که مرا به این سمت کشاند اما بعدها تحت تاثیر فعالان آمریکایی همچون لاری کرامر (Larry Kramer) و اورواشی واید (Urvashi Vaid) واقع شدم.

مـ ــاهـــ ــا: شما رئیس و مسئول گروه پرو گـــ ــی فيلیپین هستید. درباره این گروه و اهداف آن برایمان توضیح دهید.

اسکار: ‹‹پرو گـــ ــی فيلیپین›› شبکه ای (نه چندان بزرگ) از هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان فقیر شهری است که برای حقوق بشر در پایگاه اجتماعی افراد گروه (فقیران شهری) کار می کند. بیشتر اعضا گروه مردان و زنان هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرا و تــرانـــس ها هستند که اکثرآ فقیر هستند. این گروه در سال 1993 ابتدا در دانشگاه مانیل به عنوان یک گروه مطالعاتی شکل گرفت، اما قبل از آن یگ گروه گـــ ــی دیگر از دانشجویان مقیم خوابگاه دانشجویی که هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرا بودند که درباره هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی مطالعه و مطالبی منتشر می کردند.

در ابتدا، هدف؛ بیشتر وارد کردن فشار سیاسی بود و به عمل مستقیم اعتقاد داشت یعنی هر جا که ظلمی یا ستمی یا بی حقی ای در مورد یک هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرا یا تــرانـــ ــس صورت می گرفت، بلافاصله وارد عمل شده و اعتراض می کردند. ما معتقدیم که واکنش سریع و مستقیم برای مقابله با هــ ـمــوفـ ــوبیـــ ــا ضروری است. هدف امروز ما هم همین است که با هــ ـمــوفـ ــوبیـــ ــا، ظلم و بی حقوقی اجتماعی و اقتصادی و تبعیض و نابرابری در همه سطوح جامعه مقابله کنیم.

مـ ــاهـــ ــا: چند نفر عضو گروه شما هستند و چه فعالیت هايی را برای رسیدن به حقوق هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در فيلیپین انجام می دهید؟

اسکار: اعضا ما ثابت نیستند، عده ای می آیند و عده ای می روند. بعضی وقت ها صدها نفر عضو داریم و گاهی ممکن است تعدادمان به 20 نفر تقلیل پیدا کند. اما شعبه های گروه به طور مرتب در شهرهای مختلف کشور در حال رشد هستند و جالب تر از همه اینکه به طور مرتب بر تعداد لــ ـزبــ ـیـــ ــن های عضو گروه افزوده می شود. علاوه بر مقابله و واکنش مستقیم در برابر هرگونه بی عدالتی نسبت به هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان، که به عنوان اولین هدف ما مطرح است، دومین و مهمترین هدف دیگر ما آموزش است. ما برنامه ای داریم که طبق آن به مدارس و کارخانه ها رفته و تحت عنوان ‹‹مقابله با هــ ـمــوفـ ــوبیـــ ــا – اقدام فوری برای برابری جـ ــنــ ـســ ــی› بحث و سخنرانی می کنیم. ما برنامه آموزش عمومی را از طریق تبلیغات از جمله از طریق ‹‹فستیوال فیلم صورتی›› که در آن به نمایش فیلم درباره مسائل گوناگون هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان و همچنین آگاهی رسانی درباره ویروس اچ . آی. وی و بیماری ناشی از آن؛ ایدز، پرداخته می شود، به پیش می بریم.

مـ ــاهـــ ــا: به غیر از گروه شما، آیا گروه های دیگری برای هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در فيلیپین فعاليت دارند؟

اسکار: بله، گروه های دیگری هم هستند از جمله: Lesbond, Lagablad, LEAP, Babylan Kabaro, BIND, Rainbows for Change, Gay Mens support Group

هر کدام از این گروه ها در یک یا چند عرصه کار می کنند از جمله موضوع بهداشت و سلامتی هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان، مبارزه برای مسائل حقوقی ، لابی گری و تصویب قوانین مناسب در جهت منافع هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان، برگزاری گـــ ــی/لــ ـزبــ ـیـــ ــن پراید (جشن و کــارنـــوال)، همفکری، مشاوره، کمک حقوقی و قانونی به هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان و…

فعالیت گروه های مختلف در عرصه های گوناگون و بر اساس امکان، توان، علاقه و تخصص هر کدام از این گروه ها باعث می شود که همه عرصه ها و نیازهای هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان تحت پوشش قرار گـــ ــیرند.

مـ ــاهـــ ــا: آيا ممكن است درباره تاریخ مبارزات هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان فيلیپین برایمان توضیح دهی كه از چه زمانی هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان فيلیپین شروع به حرکت و فعالیت کردند و واکنش حکومت و جامعه در آن سال ها چطور بود؟

اسکار: بسیاری از گروه های هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرای امروزی درباره اینکه استارت مبارزه کی و در چه سالی زده شده توافق نظر ندارند. ما در سازمان پرو گـــ ــی، نقطه عطف مبارزه را سال 1994 می دانیم، یعنی زمانی که ما (سازمان پرو گـــ ــی) اولین گـــ ــی پراید در آسیا را به راه انداختیم. البته قبل از آن در سال 1991 تعدادی از فعالان چپ سعی کردند که یک گروه حامی هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان به راه اندازند. اما بعد از اولین گـــ ــی پراید بود که همه ناگهان متوجه شدند که هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی و مسائل جدی سیاست با هم ارتباط دارند. قبل از آن تلویزیون، روزنامه ها و وسایل ارتباط جمعی همه تصویری زشت از هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان ارائه می دادند مبنی بر اینکه هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی صرفا درباره خوشگلی و جوانی و سـ ــکــ ـس است، اما امروزه در همین وسایل ارتباط جمعی، هر از گاهی می توان به مطالب و مسائل اجتماعی/حقوقی و سیاسی مهمی به قلم هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان برخورد کرد که جدی گرفته می شوند.

مـ ــاهـــ ــا: فيلیپین یک جامعه مذهبی (مسیحی کاتولیک) است و مذهب کاتولیسم رویه چندان خوبی با هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی ندارد. شما چطور موفق به دور زدن این مشکل شدید؟

اسکار: حدود 80 درصد مردم ما مسیحی کاتولیک هستند و حکومت هم در مسائلی همچون تولید مثــل، هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی، ســقـــط جنین، حقـــوق زنـــان، طلاق و غیره، به شدت تحت تاثیر آموزه های مذهب کاتولیک است. ما متوجه هستیم که کلیسا با دو قرن قدمت از کجا می آید و چگونه تحت نفوذ مردسالاری است و مسلما در مقابل گام های رو به جلوي زمانه که منافعش را تهدید می نماید، در برابر هرگونه رفرم مقاومت می کند. پس ما این نتیجه را می گـــیریم كه خوب، کلیسا کارش خودش را می کند، اما سازمان ما و دیگر سازمان ها و گروه های هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرا در اینجا وظیفه ای دارند که باید بدان عمل کنند. سخنگویان و نمایندگان کلیسا در صحبت ها و تبلیغات منفی خود بر علیه هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی، حتی از بردن نام سازمان ما (پرو گـــ ــی) یا هر گروه دیگر هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان خودداری می کنند.
با این همه کلیسا تک صدایی نیست؛ بعضی از روحانیون ما با آموزه های پاپ موافقت کامل ندارند. در دمکراســـی کوچک فيلیپین ما شانس داریم که جدایی بین کلیسا و سازمان های غیر دولتی و عدم دخالت آنها در کار یکدیگر، را به دست آورده ایم.

مـ ــاهـــ ــا: چطور و از چه راه هایی سعی می کنید که ذهنیت مردم مذهبی کاتولیک درباره هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی را عوض کنید و هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان مذهبی چطور بین گرایش خود (هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی) از یک طرف و مذهب خود (مسیحی کاتولیک) از طرف دیگر به نوعی توازن رسیده و هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی خود را می پذیرند؟

اسکار: بسیاری از مذهبیون کاتولیک ارزش زیادی برای نهاد خانواده قائل هستند با این حال، بسیاری از هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان و تــرانـــس ها تنها نان آور خانواده های فقیر خود هستند و به همین دلیل هم هست که بسیاری از هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان از طرف خانواده خود طرد نمی شوند، اما با اینهمه بسیاری از ما همچنان مورد بی مهری و خشونت روانی و فیزیکی از طرف خانواده خود قرار داريم. به همین خاطر هم سازمان ما در برنامه خود برای خانواده ها تاکید زيادي دارد و براي آن اهمیت زیادی قائل می شود. اسم این برنامه GIFT يا ‹‹امروز؛ هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در خانواده›› ((Gays in Family Today می باشد. جشن های ‹‹ الحاق مجدد ›› ما که سالانه برگزار می شوند و در آنها از والدین می خواهیم که عشق خود به فرزندان هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرای خویش را با صدای رسا اعلام کنند. منطق ما این است که وقتی رهبران کلیسای کاتولیک درباره اهمیت خانواده و گرمی و محبت و حفظ این کانون تاکید می کنند، پس ما در ‹‹پرو گـــ ــی›› می گوئیم که فرزندان هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرا هم عضو همین نهاد خانواده هستند.

مـ ــاهـــ ــا: حقوق شما در قوانین فيلیپین چگونه تعریف می شود؟ آیا بر طبق قانون کشورتان هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی آزاد است؟ برخورد پلیس چگونه است؟

اسکار: در فيلیپین قانونی درباره ســـودمــی (لــ ــواط) وجود ندارد، بنابراین سـ ــکــ ـس و رابطه جـ ــنــ ـســ ــی هــمــ ــجنــ ــســ ـانه دو زن یا دو مــرد با هم خلاف قانون محسوب نمی شود. از طرف دیگر، ما از هیچگونه حمایت رسمی و قانونی هم برخوردار نیستیم. دولت و سازمان ها و نهادهای دولتی در برنامه ریزی های خود به ندرت به مسائل هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان توجه می کنند. بدتر از همه دولت از بعضی قوانین برای ایجاد فشار، محدودیت و ترساندن هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان و تــرانـــس ها که در پارک ها با هم ملاقات می کنند، استفاده می کند. هر شب تقریبا صدها نفر از هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در پارک ها دستگـــیر و بازداشت می شوند و پلیس به گرفتن پول از افراد بازداشتی اقدام می کند. وقتی ما از طرف دیگر شهروندان مورد خشونت واقع می شویم، انها به قضیه چنان جنبه ای می دهند که گویا ما مجرم هستیم و از محکوم کردن متجــاوز به حقوق ما طفره می روند.

مـ ــاهـــ ــا: در فيلیپین شما یک اقلیت مسلمان دارید. آیا گروه شما در بین هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان مسلمان این اقلیت فعالیتی دارد؟

اسکار: سازمان پرو گـــ ــی به جامعه اقلیت مسلمان از طریق برگزاری کنفرانس ها و سمینارهایی در مورد حقوق بشر کمک می کند. ما به هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در اقلیت مسلمان فيلیپین کمک می کنیم که آنها کارها و برنامه های خاص خودشان را بنیان نهاده و به همکاری و ایجاد دیالوگ با سازمان ها و نهادهای مؤثر روی آورند. ما در حال برنامه ریزی برای برگزاری یک کنفرانس در مورد هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در مناطق مسلمان نشین در ماه دسامبر امسال هستیم.

مـ ــاهـــ ــا: آیا شما هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در فيلیپین بــارها و کلــوب های خاص خود را دارید؟ یا مجلاتی به صورت علنی و آزاد منتشر می کنید؟

اسکار: بله، در فيلیپین بارها و کلوب های گـــ ــی وجود دارند. لــ ـزبــ ـیـــ ــن ها هم جشن های سالانه خود را دربارهایی که محل گـــ ــی و لــ ـزبــ ـیـــ ــن ها است، برگزار می کنند. تنها سال گذشته بود که چهار مجله مختلف هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان شروع به انتشار کردند و تعداد زیادی کلوب های مخصوص جوانان گـــ ــی و لــ ـزبــ ـیـــ ــن هم وجود دارند.

مـ ــاهـــ ــا: سازمان های هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان فيلیپین چگونه رابطه ای با جامعه جهانی هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان دارند؟ شما در مبارزات خود از چه حمایت هایی برخوردار شده اید؟

اسکار: فيلیپین یکی از پنج کشور آسیایی است که هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان آن می توانند کنفرانس های علنی برگزار کنند. به همین دلیل بسیاری از سازمان های جهانی هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان، از جمله ایــلـگـــا و سازمان جهانی حقوق بشر هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان، از این امکان استفاده کرده و کنفرانس ها و نشست های خود در مورد مسائل آسیا را در اینجا برگزار می کنند. سازمان عفو بین املل هم همین کار را می کند. این سازمان های جهانی در لحظات فشار و تضییع حقوق هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان فيلیپین، وارد عمل هم می شوند و کارزارهای وسیعی برای وارد کردن فشار به دولت فيلیپین به راه می اندازند. برای جبران زحمات این سازمان های جهانی، ما در کارزار جهانی حمایت از 52 هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرای مصری که در سال گذشته در قاهره دستگـــیر شده بودند، و همچنین در دفاع از انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی که به جرم هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی دستگـــ ــیر و بازداشت شده بود، فعالانه شرکت کردیم. یا در مبارزات و تلاش های جهانی برای حمایت از قربانیان ایدز شرکت می کنیم. مسئول منطقه ای اینتر گـــ ــی پراید، که مسئول انتخاب کشوری برای برگزاری پراید (جــشـــن) جهانی سالانه هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان است و در اين موارد تصمیم می گــیرد، خود من هستم.

مـ ــاهـــ ــا: در ماه گذشته، شعبه آسیایی سازمان ایلگا کنفرانس آسیایی خود را در کشور شما برگزار کرد .(ILGA-ASIA) هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان کدام کشورهای آسیایی در این نشست شرکت کردند و چه موضوعاتی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و کنفرانس بعدی بخش آسیایی ایــلگــــا، کی و در کدام کشور خواهد بود؟

اسکار: در این کنفرانس نمایندگان هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان کشورهای آسیایی مالزی، سریلانکا، اندونزی، هنگ کنگ، برمه، هند و فيلیپین شرکت داشتند. چگونگـــی تقویت بخش آسیایی ایــلــگــــا، همکاری های منطقه ای و تقویت سازمان های ملی هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در آسیا از جمله مسائل مورد بحث کنفرانس بودند. جالب اینکه شرکت وسیع ترانـــس جنــــدرها و برخورد فعال آنها با مسائل در این نشست خیلی برجسته بود. این دومین نشست هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان آسیا بود. اولین نشست در سال 2002 در «موم بای» هند برگزار گردید و سومین نشست هم قرار است در تایلند برگزار شود. بخش آسیایی ایــلــــگا یک سازمان منطقه ای حقوق بشر هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان است و ما امیدواریم دوستان هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرای کشورهای بیشتری از آسیا به آن بپيوندند.

مـ ــاهـــ ــا: هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان کشورهای غربی از اوائل قرن گذشته شروع به فعالیت کردند و از نیمه قرن گذشته به بعد، به دستاوردهای مهمی رسیدند. هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان کشورهای آسیا از دو دهه آخر قرن گذشته شروع به جنب و جوش کردند. آیا قرن جدید حاضر، قرن دستاوردهای هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان آسیا خواهد بود؟

اسکار: به نظر من ما هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان آسیا به همان دستاوردهایی داریم نزدیک می شویم که جنبش هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان آمریکای لاتین به آن رسیده اند. بزرگترین چالش ما گستردگـــی و تنوع زبانی در سطح آسیا و همچنین در درون هر کدام از این کشورها است که به هم پیوستگــی، ارتباط و تبادل تجارب ما را سخت تر می کند.

مـ ــاهـــ ــا: وضعیت فعلی هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان درکشورهای قاره آسیا در شرایط امروز کلا چگونه است؟ و مبارزات و تلاش ها در کدام کشورها در جریان است؟

اسکار: هنگ کنگ و تایوان به طور شگفت انگـــیزی در این راه رو به جلو حرکت می کنند، آن هم به خاطر جنبش رو به رشد و گسترده هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان داخل خود چین است. بسیاری از کشورهای آسیایی که زمانی مستعمره بریتانیا بودند همچنان با قانون ســـودمــی ( لــــواط) به جا مانده از دوران استمعار دست به گریبان اند، همزمان در بسیاری از کشورهای دیگر آسیایی قانون ‹‹عمل غیر طبیعی›› و قانون شریعت اسلامی از شکل گــیری فضای لیــبــــرال موافق هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی ایجاد مانع می کنند. سنگاپور برگزاری جشن های هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان را ممنوع اعلام کرده در حالی که هنگ کنک در حال تصویب قوانین حمایتی برای هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان است. کشور کره یک جامعه بسته باقی مانده و در به حاشیه راندن هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان خود پافشاری می کند. در ژاپن هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان آزاد هستند، در چین، در یکی دو سال اخیر تحولات مثبتی اتفاق افتاده و دولت آن هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایی را از لیست بیماری های روانی خذف نموده که راه را برای فعالیت بیشتر هموار کرده است. در اندونزی، حتی تجمع ساده هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان مورد هجوم مسلمانان متعصب قرار می گـــ ــیرد و در مالزی گروه های متعصب مسلمان مذهبی در برابر هرگونه سرمایه گذاری و برنامه ریزی دولتی برای بهبود شرایط هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان مانع تراشی می کنند. در اســـرائیل هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان آزاد اند و به دستاوردهای قابل توجهی رسیده اند، در هند یخ ها در حال ذوب شدن هستند، در لبنان و ترکیه علیرغم همه جنگ و گریزها اما هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان آنجا همچنان با چنگ و دندان بر طرح مسائل خود و تغییر قوانین پافشاری می کنند، در کشور خود شما ایران یا مصر و بسیاری از کشورهای دیگر، با وجود همه فشارها و بی حقوقی ها، اما هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان بیکار ننشسته و در حد خود تلاش و مبارزه می کنند. خلاصه اینکه در اکثر مطلق کشورهای آسیایی با همه فشارها و سرکوب ها و تعصبات هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان به نسبت های مختلف تلاش و مبارزه می کنند.
خب، حقوق ما هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان از همین جنگ و گریز ها، از همین عقب نشینی ها و پیشروی ها و… حاصل می شود. مهم اینکه هیچکدام از ما بیکار و بی طرف نمانیم و هر کسی در حد خود و با توجه به امکان و توانایی خود به طرح مسائل از یک زوایه بپردازد. مخالفان ما زیادند اما منطق ضعیفی دارند پس هر یک نفر از هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان که وارد مبارزه شود، به همان اندازه مخالفان ما تضعیف می شوند و نیرو و توان ما هم بیشتر شده و رسیدن به اهداف آسان تر خواهد بود.

مـ ــاهـــ ــا: به عنوان آخرین سئوال، بگوئید که هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان فيلیپین چه مقدار از وضعیت هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در ایران باخبرند و اگر خود شما حرفی یا پیامی برای هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان ایران دارید، بفرمائید.

اسکار: سازمان ها و گروه های فعال هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان فيلیپین از شرایط شما هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان در ایران به خوبی باخبرند و حقيقتا ما نگران وضعیت دوستان خود در ایران هستیم. ما با تلاش ها و مبارزات شما اعلام همبستگـــی می کنیم و حتی حاضریم مسائل شما را به طور گسترده در سطح جهانی مطرح کنیم تا نشان دهیم که هــمــ ــجــ ـنـ ـســ ــگــ ــرایان ایران در چه شرایط دردناک و غم انگـــیزی بسر می برند.
ما حاضریم موضوع زیر پا گذاشتن حـقــوق بشـــر توسط دولت ایران را جهانی کرده و جهت وارد کردن فشار بین المللی و تحــریم دولـــت ایران فعالیت کنیم. ما از هر تلاشی برای نزدیکی و اتحاد نیروهای سیاسی ایران جهت عملی کردن و احترام به حقوق بشــر در ایران حمایت می کنیم. ما با شما و در کنار شما هستیم

~ توسط 4pesar در دسامبر 31, 2007.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: